8.3.11

Wanita OH Wanita !

Assalamualaikum.
Wah ! Aku tertunggu hari neh nak update Henchek Blog neh. Sementara nak tunggu kelas petang karang, marilah kita together gether meraikan :

HARI WANITA SEDUNIA !

Setiap tahun tarikh 8 Mac menjadi hari untuk sambutan ini. Hah ! Bagi2 wanita diluar sana, untung kowang neh jadi wanita ! Yang tulin dan asli yer !! Bila direnung2kan balik menjadi wanita neh banyak tanggungjawabnyer nak dipikul. Tengok mak2 kite. Cam ner perngorbanan dia besarkan kite, jage kite time kite sakit, tunggu p skolah sampai tamat skul. * Imbas balik ! *

Sapa cakap lelaki jer cari nafkah ! Kaum hawa pon cari aw. Skunk aku tengok, dunia neh da cam terbalik. Perempuan sekarang yang bersusah payah p cari pitih nak sara anak2, lelaki pulok dok goyang kaki makan tido makan berak !! Ini laki tak guno namanyer. * marah neh *. Jangan sesekali pandang remeh kat kaum hawa neh. Apa yang laki boleh buat, perempuan boleh buat dan apa yang perempuan boleh buat, laki tak leh buat ! Huhuhuhuhuhu
Wanita yang paling aku sanjung adalah Saidatina Khadijah dan Fatimah Az-Zahra. Sapa tak kenal aku tak taw la nak kumin ape kan. Belajar sirah sejak skul rendah agy tuh.


Ciri-Ciri Wanita Muslimah





1.Bertakwa.

2.Beriman kepada Allah, Malaikat-Malaikat-Nya, Kitab-Kitab-Nya, Rasul-Rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik maupun yang buruk.


3.Bersaksi bahwa tiada ilah yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadlan, dan naik haji bagi yang mampu.

4.Ihsan, yaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahwa Allah melihat dirinya.

5.Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakkal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap adzab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya, dan bersabar atas segala takdir-takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.

6.Gemar membaca Al Qur’an dan berusaha memahaminya, berdzikir mengingat Allah ketika sendiri atau bersama banyak orang dan berdoa kepada Allah semata.


7.Menghidupkan amar ma’ruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.

8.Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap hewan ternak yang dia miliki.

9.Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang mendhaliminya.

10.Berinfak, baik ketika lapang maupun dalam keadaan sempit, menahan amarah dan memaafkan manusia.

11.Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.

12. Menjaga lisannya dari perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).


13.Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.

14.Berbakti kepada kedua orang tua.

15.Menyambung silaturahmi dengan karib kerabatnya, sahabat terdekat dan terjauh
 
16. Mata yang paling indah tetapi juga harus diwaspadai adalah mata kaum wanita.

17. Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini hanyalah seorang suami, dan apabila ia sudah memperolehinya, ia menginginkan segala-galanya.

18. Kecantikan wanita tidak bererti apa-apa dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.

19. Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan.

20. Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh isteri yang mulia.

21. Cincin perkahwinan adalah cincin termahal di dunia, sebab mengharuskan pemberinya mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.

22. Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.

23. Pada waktu bertunang, lelaki banyak berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat perkahwinan, perempuan berbicara dan pengantin lelaki mendengarkan. Sesudah perkahwinan, suami dan isteri banyak berbicara dan para jiran tetangga mendengarkan.

24. Setiap wanita mempunyai dua mata. Adapun wanita yang cemburu berlebihan mempunyai tiga mata. Satu disebelah kanan, satu disebelah kiri dan yang ketiga diarahkan kepada suami.

Allah berfirman :
“ … dan barangsiapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam Surga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar.” (QS. An Nisa’ : 13)







Wanita yang paling ku kagumi.
My Lovely Mama ! * miss u a lot *



p/s : Layan lagu A song for mama sampai nangis ow !

No comments:

Post a Comment

suara rakyat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...