8.6.12

Nikah Muda ?

Salam =)

Fuuuuuuhhhhhhhhhhhyyooooooooooooooo . Berbulan lamanya aku tinggalkan blog aku neh . Hahaha . Memang benarlah , aku neh tak boleh jadi kaki blog . Kalau kaki minat bola yer . Itu no hal . Waaa , apekah motif aku kali ini setelah sekian lama tk reti2 nak update ? Aku bukanlah malas mane pon nak update2 blog neh , cuma lazy tahap babun jee . Ohohoho .

Tetiba hari ni rase2 nak share something je . Bila on aje mukabuku , kekadang sangat la jeles bila si mereka mereka ini meng upload gambar2 nikah . Almaklum la , hari bahagia nak dikongsi bersama-sama kengkawan . Ade juga kalangan member2 skolah aku dulu yg dh tunang la , nikah apatah lagi , yang nak masuk ank dua pon ade . Ko hado ??? =p

Waaaaa , ni yang tetiba nak ajak En Pakwe kawin awal neh . Hahaha . Aku support giler ar kat pasangan remaja yg 19 or 20 yang nak sangat mendirikan masjid neh . Walaupun diorang ni atas dasarnya umur masih muda , tapi kalau depa2 neh dah brsedia ke alam rumah tangga neh , apa salahnya . Banyak perkara yg boleh dielakkan kalau nikah awal neh . Al contohnya , MAKSIAT !! Daripada dibelenggu dosa sementara masih hidup tuh , baik la p jumpa Tok Kadi , nikah . Lepaas nikah , korg nak buat apa . Suka hati laa . HALAL blake kalu nk buat . Huhuhu .

Dalam hadis , Rasulullah ada berpesan :


" Wahai para pemuda, siapa diantara kamu yang mampu berkahwin , kamu perlu bernikah kerana pernikahan itu mampu menahan pandangan mata dan menjaga kemaluan . Siapa yang belum mampu, wajib baginya berpuasa kerana sesunggunya puasa itu adalah perisai baginya "


Tapi bagi kaum Hawa tuh , kalau nak nikah muda , semestinya pilihlah pasangan yang boleh membahagiakan anda dan boleh menjaga makan minum anda ( nafkah ) dengan baik . Seelok-eloknya pilihlah pasangan kita kerana agamanya .




=)



* Mendalam tuh aku punya status ^-^ *




Dalam hadis yang direkodkan oleh al-Bukhari dan Muslim :

" Lelaki adalah penggembala dalam keluarganya dan dia bertanggungjawab atas gembalanya itu . Wanita adalah penggembala dalam rumah suaminya dan dia bertanggungjawab atas gembalanya itu "


Segala kententuan telah ditetapkan oleh Allah , kalau sudah tertulis jodoh kita diusia muda , Alhamdulillah . Lagipun kawin kan sunnah Nabi . Hurm , mana taw jodoh aku awal ??!! Ngeeeeeeeeeeeeeeeeee =)





Itu Aje =)

No comments:

Post a Comment

suara rakyat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...